måndag 4 maj 2020

Surdegsbröd

Surdegsbröd ( två limpor)




Men först behöver du en surdeg. I ingrediens listan har jag lagt in en link till receptet jag använder till vetesurdeg. 

  • 5 dl (500 g) fingervarmt vatten
  • 10 g jäst jag använder torrjäst
  • 3 ¼ dl (250 g) vetesurdeg Leila har ett bra recept här klicka på linken.
  • https://leilasgeneralstore.com/recipe/surdeg-av-vete/
  • 12 ½ dl (750 g) vetemjöl
  • 1 msk (20 g) ljus sirap eller 🍯 honung 
  • 20 g salt
  • rapsolj till formarna! Jag använder silikonformer och behöver inte smörja dem.

Det är en hel del planläggning, men med  lite träning och tålamod går det fint👌  Lycka till!.

Så här tillagar du receptet (4 timmar + över natten):

Dag 1.

1. Mät upp vattnet och häll i en bunke. Mät eller väg upp jäst, surdeg, mjöl, och sirap och tillsätt i bunken.

2. Blanda i maskin på hög hastighet ca 5 minuter. Tillsatt saltet och kör degen ytterligare 7 minuter på hög hastighet. Degen ska vara relativt lös och elastisk.

3. Stjälp upp degen i en stor oljad bunke med platt botten eller på mjölat bakbord. Degen är klibbig så jag föredrar att göra det här i en stor plastbunke. Jag använder minimalt med olja. Vik ihop degen som ett kuvert, där varje kant viks över mot motsatt kant så att det uppstår en spänning i degen. Viktigt att få fram den där spänningen! 

4. Låt degen jäsa under bakduk ca 45 minuter. Vik återigen degen som ett kuvert och lägg skarven nedåt. Låt degen jäsa ytterligare 45 minuter.

5. Dela degen i 2 delar. Forma dem varsamt till runda eller avlånga bröd. I silikonformen formas brödet naturligtvis efter formen. . Lägg dem i mjölade korgar eller fristående på bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa övertäckta i kylen över natten. 

Dag 2

1. Ta fram plåten ur kylen och låt bröden stå i rumstemperatur ca 30 -60 minuter. Om de jäst i korgar, stjälp upp dem på bakplåtspappersklädd plåt. 

2. Värm ugnen till 250° C (inte var luft). Pensla bröden med vatten eller strö mjöl över dem. Snitta dem gärna I ett snyggt mönster! . 

Sänk värmen till 225° C.Baka av i mitten av ugnen ca 28-35 minuter, eller tills de har en innertemperatur på 98° C. 

Receptet kommer i från början (med lite modifikation på stektid bland annat) Lantmänen / Kungsörnen specialmjöl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...