fredag 15 mars 2013

Plantbaserad kost i en månad

Det var den 15 februari,
Efter att ha sett dokumentären Forks over Knives som vi bestämde oss för att ändra vår kost till fullständigt plantbaserad. Det hade ingenting att göra med att vi tycker synd om alla djur eller att vi skulle göra en insats för naturen. Det handlade om oss själva. Det är många nära och kära som är sjuka. Hjärt och kärlsjukdomar, cancer och allt möjligt....Tänk om det är så enkelt att med hjälp av att bryta av den vanliga kosten faktiskt kan hjälpa folk/oss att hålla oss friska? Det kostart ingenting att prova?

Dokumentären satte verkligen spår.
Dagen efter kom Wiggo hem med två fulla matpåsar med grönsaker och bönor. Vi hade som utgångspunkt att vi ville lära oss mer om plantbaserad mat och få in det i vår vardag.
Frukost pannkakor utan ägg och smootie

Det är svårt att ändra sina vanor över en natt. Men Vi började med frukost. Inga mjölkprodukter,ägg,kött eller fisk.
Frukosten består nu oftast av havregrynsgröt gjord på soyamjölk eller mandelmjölk, toppas med gojibär,blåbär,nötter,bananer eller honung. Wiggo föredrar rostat bröd med sesamsmör
(smakar som jordnöttsmör) och ekologisk jordgubbsylt. Smooties är fantastiskt gott till frukost och den går ju att variera.

Jag tar med middagsrester och frukt till lunch. Middagen har varierat mellan allt möjligt, pizza,böngrytor,indiska rätter, pitabröd,linssallad, soppor etc. Man lär sig mycket och blir mer kreativ när man måste välja bort de produkter du annars tar som en självklarhet. Det är det vi hoppas att ta med oss efter den här test månaden.
Neta 27 Februari 2013

15 dagar har gått och det känns bra:)
I dag är det 1 mars och fredag. I går åt vi tacos till middag, istället för kött stekte vi svamp och kidneybönor fungerade hur bra som helst. Wiggo svängde ihop en grym guacamole också vilket gjorde att vi föråt oss och jäste på soffan resten av kvällen.

Har det hänt något med min kropp på de här två veckorna? Jo, jag är inte lika trött på morgonen längre vilket jag har varit de sist åren. Nu går jag upp nästan en timme tidigare på morgonen. Eftersom jag har druckit Chlorella och juice en halvtimme innan frukost varje dag har det snabbt blivit en god vana.
Första dagarna var jag tvungen att springa på toaletten hela tiden, men det har blivit mycket bättre. Har fått mer regelbundna toalettbesöks tider nu än jag någonsin har haft;)
Eric fick en grön krokodil ;)
Träningen har också gått väldigt bra. Jag införskaffade hemp powder som jag har på gröten och i smooties för att öka protein intaget. Det pulvret innehåller 50% protein,omega3 samt mineraler och järn.


Läs om Chlorella här: http://www.goforlife.se/produkter/chlorella
Chlorella har bland annat en kraftfull förmåga att bidra till att avgifta kroppen och stärka kroppens immunförsvar. Kemikalier, gifter och tungmetaller i den mat vi äter, vattnet vi dricker och luften vi andas binds av chlorellan för att sedan utsöndras via våra kroppsvätskor.

I kväll blir det potatis/palsternacka mos med soyakorv och sallad till middag. Har fått de nya kokböckerna också så när jag får tid ska jag testa några nya recept.
// peace Neta
Pasta sallad med hembakatbröd

Det sociala livet blir lidande.
Över 200 timmar fick jag i Februari, är det hög säsong så är det. Det blir inte mycket tid eller energi kvar att gå ut på puben. Det är också lite knepigt att gå ut och äta här på Beitostölen nu. Jag tror inte någon av restaurangerna kan erbjuda en vegansk rätt. Det är nog mjöl eller kött i det mesta. Man vill inte vara till besvär så då blir det att man äter hemma. Det är knasigt att kosten ska påverka det sociala livet....
Jag tänker inte lika mycket på vad jag inte får äta längre, fokusen har automatiskt ändrats till vad jag får äta. Det känns bra, ändringen i mina matvanor är inte till någon belastning.
I går åt vi Indisk mat till middag och det underbart gott. Köpte frusna jordgubbar och gjorde milkshake till efterätt på havremjölk. Det är idag den 3 .e Mars och tiden flyger i väg.//Neta

Vegan shopping!
Vi åkte till Gjøvik och där var utbudet lite bättre kan man säga. Vi fick med oss veg. Köttfärs,falaffel,hummus,sås,hemp pasta och massa andra godsaker. Vi gjorde spagetti och köttfärssås av quorn färsen och Wiggo tyckte att det har varit höjdpunkten än så länge;) Jag fick tag i tofu också. Det var svårare att hitta en restaurang i Gjøvik som hade veganmat. På nätet hittade jag bara 3 olika varav en pizzeria.
Det slutade med en vegetar sallad på Lasse liten, men den var inte mycket att hurra för. 145kr pr.pers
Bästa inköpet var ändå äggpulvret som inte innehåller ägg men fungerar bra att baka med. Kolla: noegg

//Neta

15. Mars!
Morot/ingefära soppa
Dagen är här, 4 veckor med plantbaserad kost. I går kväll hade vi tjejmiddag och Mette-Pi lagade mat. Till förrätt blev jag serverad morotsoppa med kokosmjölk,ingefära och curry paste. Till huvudrätt kidneybönor/kikärtsbiffar med sallad och Tahindressing. Efterrätten blev mango,granatäpple och blåbär! Det var grymt. Flera och flera kommer med frågor om vårt "projekt". Resultatet är svårt att mäta men vi mår hur bra som helst och har motbevisat de som säger att man inte kan äta sig mätt eller att du inte får i dig nog med energi eller proteiner.
Som sagt sista dagen idag men vi kommer inte fira med att äta massa kött, långt i från. Vi har inte lika stort behov eller längtan efter det nu. Wiggo och Åge har dragit upp fina Öringar under veckan, så det blir nog en fiskmiddag nästa vecka.
Peace.../Neta




Inspirerande  bloggar:
 http://www.veganeren.com/
http://veganerliv.com/
http://www.forksoverknives.com/






American style breakfast, Bagels med creme chees (soya) och tomater


Mos falaffel och stekta grönsaker med Thanindressing


Wiggos lunch ;)


Fruktsallad 


Åge tar upp nät

Taco med Quornfärs


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...