tisdag 16 juni 2015

världens bästa aftereight kladdkaka

Faktiskt....

Rätta mig om jag har fel, men den här kladdkakan har jag fått väldigt bra kritik för.
Både av stora och små.

Världens bästa kladdkaka

Till en form behöver du:
0,5 dl olja ( jag använde en blandning av raps och olivolja, ren olivolja sätter för mycket smak)
50 gram smör
3 ägg
1 dl brunt farinsocker
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
Bröda gärna formen med smältsmör/olja och kokosflingor eller ströbröd
ca 8 plattor med after eight eller annan mumsig choklad.

Gör så här:
Ugnen ska vara 150*c
-Smält smöret i mikron och blanda med oljan
- Vispa ihop ägg med strösocker och farinsocker. Tills det blir luftigt och fint.
- Blanda ihop resten de torra grejerna i en skål, vänd sedan försiktigt ned det i äggblandningen. Försök att ha lite tålamod och blanda allt utan att pressa ur all luft ur smeten ;)
- Häll i hälften av smeten i en form med löstagbar botten ( 24cm i diameter). Placera ut chokladen och fyll på med resten av smeten. Här behöver du en slickepott för att fördela den ganska tjocka smeten utan att blanda in ströbröd/kokos som sitter fast i formen.
-Grädda kladdkakan i 30 minuter på 150*c, Stäng sedan av ugnen och låt den stå i eftervärmen ca 15 minuter.
-Servera med ett leende och passande tillbehör som förexempel glass,vaniljsås eller grädde.

Tyvärr har jag inte några bilder på kakan, den tog slut så fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...