söndag 10 mars 2013

Gourmet dinner at Grönolen Fjellgard

Vi var sju stycken som hade bokat bord på Fjellgården den här kvällen. I flera veckor hade vi sett fram till matupplevelsen. Och brödrerna Grönolen levererade och det med besked ;)
Menyn bestod av 6 rätter inkluderat en vilorätt bestående av sorbè. Kocken Öyvind hade också valt ut olika viner till alla rätter. Vi startade upp med ett glas Prosecco innan middagen och blev hälsade varmt välkomna. Öyvind gick igenom menyn och det utlöste nästan aplåder och flera höga och lyckliga utsagn ifrån gästerna.

Öyvind presenterar menyn och vinerna. 


Första rätten med huvudingrediens krabba  låg på en jordärtskockpannacotta. 
Marulk eller Breiflabb som det heter på norska

Sorbè med lime. Jag plasserade mig bredvid Åge och blev därför belönad med  TVÅ av den här härliga Sorbèn

Hjort med gudomliga tillbehör och fantastisk sås

Innan det var dags för sista rätten fick vi en osttallrik med rosgele och hemmalagat knäckebröd. 



Måltiden avrundades med dessertvin och Chokladganash med passjonsfruktkräm. Den passjonsfruktskrämen är nog något av det godaste jag har ätit på väldigt, väldigt länge. Och tur som jag hade den här kvällen fick jag även Åges ;)
Vinnamnen man alltid glömmer...

Trevligt sällskap och fantastisk mat. Och ett stort tack till Tor Erik som körde de flesta av gästerna hem igen. Tänk vilken service! Jag somnade gott och belåten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...