torsdag 11 oktober 2012

Huacahuasi Passet

Första natten avklarad. Jag sov max ett par timmar. Tältet låg i en liten nedförsbacke och gjorde att jag gled ner hela tiden och var tvungen att åla mig upp igen. Det var inte så kallt som vi hade förväntat men jag använde min egna sommarsovsäck i den hyrda sovsäcken.
Frukost blev serverat vid 7 tiden och kocken dukade upp med cocate,varm gröt och grönsaksomelett. Inga problem att vara på tält tur då;) Under natten hade alpackorna gjort oss sällskap i lägret så det blev en liten fotograferings stund med dem innan vi startade dagens etapp. Bröstfickan fick namnet Cocafickan efter en stund. Vi sov på 3841m.ö.h och hade en stigning på ca 1000 meter idag. Beräknad tid var 7 timmar. Vi passerade ett par fjälllandsbyar med barn som ville ha bröd. Det mesta av brödet hade vi redan givit bort så vi började att ge bort kex,nötter,frukt och annat som vi hade med som proviant i ryggsäcken. Brantare det blev mer flåsade vi, psyket fick träna sig. Ryggsäcken som jag trodde skulle bli ett problem för mig märkte jag inte. Full fokus på andning, dricka regelbundet med vatten och tugga coca. Innan lunch kämpade vi oss upp till det som blev den högsta punkten på vandringen. Vägen upp den sista biten gick jag 20 steg och paus,20 steg och paus. På toppen satt Cheo och spelade flöjt, magisk känsla. Du såg Andesfjällen och ett litet fjällvatten. De högsta bergen låg det snö på. En och en tog sig upp till toppen och när alla hade fått hämta andan tog vi ett gruppfoto gjorde High - five och gick vidare till lunchplatsen. Då kom äntligen solen och vi kunde ligga lite på det hårda pampasgräaet och vila. Vilken känsla!
Campen för natten låg på 4200m.öh och vi hade blivit varnade för att det skulle bli en kall natt. När vi kom ner i dalen där hästarna stod och betade var det ny energi i kroppen. Det var många som inte trodde att de skulle klara av etappen men här var vi nu. Flera hade problem med magen och vi blev gott känt med alla som var med. Toalettpapper byttes ut mot våtservetter och alla magtabletter som går att få tag i prövades:) Som sagt alla lärde känna varandra väl på den här resan ...hehe!
Natten kom och jag var nog en av de som klarade att sova hyfsat bra. KP hade sin värsta natt med lite sömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...