lördag 28 november 2020

Lussekatter år 2020

Jag har använt ett recept med Kesam i flera år. Men i år hoppase jag över det och testade ett nytt recept i från boken ” Lättlagad julmat och julgodis” av Maud Onnemark.



Receptet med några ändringar i från mig; blant annat mer socker.
Låt alla ingredienser bli rumsvarma innan du börjar. 

2 påsar saffran ( här i Norge använde jag två av Jacobs saffran det, är 0,75g i varje burk)
1 msk Rom Bacardi
1 dl russin
175 g smör
6 dl standard mjölk
2,5 dl socker
1 ägg 
50 g färsk jäst
1,2 kg vetemjöl
1 tsk salt

1. Blanda saffranspuövret med rom, låt stå.
2. Häll vatten över alla russin så de täcks helt. Det hjälper till så att lussekatterna inte blir torra. Annars drar russinen till sig vätska i från degen.
3. Smät hälften av smöret i en kastrull, blanda i mjölk, socker och saffran. Låt det bli 37grader.
4. Häll vätskan över smulad jäst, rör ut jästen.
5. Tillsätt resten av mjölet och till sist saltet. Låt maskinen jobba ganska länge tills du har en smidig och fin gul deg. Jag kör maskinen minst 10 minuter.
6. Jäs degen i 60 minuter i normal rumstemperatue
7. Sätt ugnen på 225grader 
8. Forma lussekatterna
Dela degen i 4 ämnen. Kavla ut dem till kvadrater och använd en pizzadelare och gör remsor. Rulla remsorna i från dig tills du kommer halvägs, rulla sedan remsan åt andra hållet så att du får en lussekatt. Platta till och låt jäsa på en smörpappersklädd plåt i ca 60 min.
9. Sila russinen och sätt ögon på lussekatterna, pensla med ägg blandat med några matskedar vatten.
Lättare att blanda ägget med vatten om du tar i en nya salt.
10. Grädda i ugnen ca 10min +/- beror på vilken ugn du har. Ett tips är att om du har en ”gammal” ugn som mig. Häll i en deciliter vatten i botten på ugnen så att det blir ånga i ugnen. Det gör att bullarna gräddas jämnare och håller sig saftiga.
11. Lussekatterna kan med fördel penslas med sockerlag när du tar de ut ur ugnen. Det håller dem ännu saftigare. 
Sockerlag gör du genom att värma upp en del socker två delar vatten, tills sockret har löst upp sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...