söndag 3 september 2017

Söndags tur med Al och Ted

I dag fick jag en privat guidad tur från Båtskaret över Heklefjell, Gravolen och till Garli, Bitibua och tillbaka till Båtskaret.
Nästa helg har Al en guidad geologitur i området och i dag planerade hon hur de ska gå.
Hon berättade om glaciärer, inlandsisen och att stenarna var 500 miljoner år gamla.
Det är svårt att ta in när du läser om det i skolan, men ganska mäktigt när du står ute i naturen och har det framför dig.

Mina guider

Bitihorn och Heklefjell

Fantastiska färger



































Vi gick på en myr med massa hjortron, jag kunde inte motstå frestelsen att plocka dem.
När vi gick ner mot Vinstervatn träffade vi på en liten söt kompis. Han var inte generad. Jag fick några fina bilder på honom/henne.














Det blev en längre tur än vad vi hade planlagt.  Tack och lov var Bitibua öppen. Jag köpte en Rakfiskklämma och två lapper med sylt och rømme. SJUKT gott..
Det var säsongens rakfiskpremiär.
Har ni inte varit här, åk hit. De har massa delikatesser, självklart produceras allt lokalt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...