fredag 12 maj 2017

Eurovision Song Contest Kiev 2017

Då har semifinalerna varit och i morgon är den stora finalen. Årets deltagande länder är i startordning som följer:

1. Israel - 
Ett helt okej Eurovision bidrag med tempo och catchy refräng öppnar showen. Imri med I Feel alive. I FeelAlive
2. Polen -
Kasia Mos med Flashlight, hon är populär i hemlandet och spelat på många stora festivaler. Osäker om hennes låt sticker ut tillräckligt, men sjunga kan hon

3. Vitryssland
Naviband sjunger The Story of my life. Den här trallvänliga refrängen fångar mig mer än vad jag vill erkänna. I semifinalen började alla i soffan att skrika Hey- Hey -Hey. De gillar spets, till och med gitarren har fått sina egna spetsdekorationer.

4. Österriket
Charmerande kille från Österriket Nathan Trent,sjunger Running on Air. Kolla Nathans joggingskor, de har vingar!
5. Armenien
Ett till bidrag som sjunger om att flyga, Fly away with me, med Artsvik. Ingen favorit, mest skrik och fanskap.

6. Holland
Holland brukar duka upp med musik som faller mig i smak. I år skickar de tre häftiga kvinnor 
OG3NE sjunge Lights and shadows. Inte så värst!
7. Moldavien
De skickar i år tillbaka saxofonisten som blev känd med sitt solonummer i Oslo 2010
Med låten Hey Mama är jag säker på att de får dansgolvet på Euroclub i Kiev att koka.
Sunstroke Projekt livar upp stämningen i kväll.
8. Ungern
Juci Papai, var en av sångerna vi inte ville ha med till finalen. Men han gick vidare.
Han har en bakgrund med Gypsy musik vilket speglar Ungerns bidrag i år.

9. Italien
Mr Gabbani är lika gammal som mig och det ser ut som att han har barnasinnet kvar. På scenen dansar han med en stor gorilla! De har en fördel att språket är så fint att de kan nästan sjunga vad som helst. Men jag tycker deras bidrag i fjol var bättre.
10. Danmark
Anja från Danmark ställer upp i rödklänning som många andra av årets bidrag. Det är lite synd, fort gjort att glömma bort showen när de blir så lika varandra. Kul att de gick vidare till final, men enbart så att de har chansen att rösta på Sverige.

11. Portugal
Salvador Sobral är en speciell kille och får oss att tänka tillbaka på Edith Piaf. Mammas kommentar var: Vad är det här för fan i helvete? Hur tänker Portugal?
Själv tycker jag den är lite mysig och den visar till punkt och pricka att årets slogan för ESC stämmer. Celebrate Diversity.

12. Azerbaijan
De brukar att ha svenskskrivna bidrag. I år har Sandra Bjurman skrivit deras bidrag. Hon var också inbladad i Azerbadjans vinnande bidrag år 2011, Running scared om ni komne i håg den? Dihaj sjunger Skeletons.

13. Kroatien
Jaques Houdek var inte riktigt säker på om han ville vara operasångare eller rockartist. Han kör båda stilarna. Jag tycker partierna med opera är mycket bättre, men smaken är som baken. Han har en specialsydd frack där hälften är gjort av skinn.

14. Australien
Isahia med Dont come easy är årets bidrag från "down under". Välproducerad låt men jag saknar det där lilla extra. Det blir säkert en radiohit om det inte redan är det.
15. Grekland
Demy har fått hjälp av en grekisk låtskrivare baserad i LA. Den här sången är en klassisk eurovision sång. Helt säker på att den kommer spelas i alla klubbarna i Grekland i sommar, så det är bara att lära sig texten för den som ska dit.
There’s an echo in my head There's a story still unread And I need you here tonight Walk away don’t turn around I will never let you down I won’t let you see me cry There’s an echo in my head There’s a crossroad up ahead How I want you here forever and ever and ever and ever I’m not giving up


16. Spanien
Manel Navarro är direktkvalificerad eftersom Spanien ingår i de "5 big".
Somrig och go sång vill jag säga. Lite förundrar över att de väljer att sjunga refrängen på engelska. Det tycker jag är lite onödigt. Behåll integriteten Spanien, sjung på spanska!
17. Norge
I KYGOS fotspår dyker det upp flera talanger i Norge. Jämfört med Sverige har de inte haft lika mycket export av musik ut i världen. Nu har vi röstat fram två killar från Tröndelag som kallar sig JOWST. Med låten Grab the Moment. Lycka till på lördag killar och hoppas att tekniken fungerar.

18. Storbritannien
Lucie Jones, musikalartist från Wales sjunger Storbritanniens bidrag i år. Emilie de Forest har varit med och skrivit bidraget. Det är Storbritanniens 60e bidrag i ESC totalt. 

19. Cypern
Gravity en tung och skön sång med Hovig. Wiggo gillade den här under semifinalen.Får se om det ändrar sig på Lördag. Thomas G:son har skrivit sången. Thomas har skrivit över 80 bidrag till Eurovision. 47 bidrag för Sverige. Mannen bakom Euphoria 2012.

20. Rumänien
Illinca ft. Ale Florea - Dags för Yodel It. Allsång framför TVn. 
Hat-kärlek till den här sången kanske? Men jag kan inte låta bli att ryckas med. Och det är ju väldigt roligt att sjunga med.
21. Germany
Levina sjunger också på engelska. Det har varit många fina tyska sånger genom årens lopp. Det är synd att det försvinner mer och mer att sjunga på modersmålet. En sång med amerikans produktion i ryggen.

22. Ukraina
Värdlandet blir nog inte värdland nästa år. O. Torvald. Lite stökigt, men återigen Celebrate Diversity är årets motto.

23. Belgium
Blanche sjunger City lights, speciell röst. Ser framför mig att det blir en radio hit.
Den får mig också att tänka på Jamalas vinnarlåt i fjol, men den gillad jag absolut inte. Blir fortfarande upprörd av tanken på att hon vann...usch.

24. Sverige
Robin drog startnummer 24. Nummer 2, 7, 16, 21, 25 och 26 har aldrig vunnit.
Kanske vi drar hem det i år? Vi hejar självklart på Sverige och hoppas att våra grannar i söder (Danmark)röstar på oss haha..

25. Bulgarien
Kristian Rostov, jag blandar ihop honom med Irlands bidrag. Men Irland gick inte vidare vilket jag förstår. Kristian har ett helt annat sound och röst än det Irländska bidraget. En vacker sång och jag hoppas Bulgarien kommer långt i år. Det vore häftigt.
26. Frankrike
Söta Alma direktkvalificerad och klar för final. En charmerande tjej med en bra sång,tyvärr gör hon som Spaniens bidrag, sjunger partier på engelska. De måste sluuuuta med det. NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...