tisdag 21 juni 2016

Folk och fördommar...

Man, eller jag vill gärna kalla mig fördomsfri och "opend minded". Men jag är ju inte det!
Det känns lite tabu att ha fördommar och jag har  fördommar, om de som har fördommar.
Hänger ni med i mitt resonemang?
Jag kom att tänka på det i morse när jag öppnade kontoret.

Jag parkerade bilen, hälsade på en kompis som satt utanför och drack kaffe. Jag gillar att ha god tid på mig  innan jag öppnar kontoret på morgonen. Koka kaffe, sätta i ordning allt och förbereda dagen. Innan klockan var 09:00 hade jag öppnat dörren och det kom en tjej med en stor ryggsäck.
 Jag frågade henne om det var något jag kunde hjälpa till med. Hon berättade att hon skulle till Gjendesheim för att gå Besseggen och letade efter busstabellen. Jag försökte leta upp den på internet åt henne men det visade sig att bussen hade inte börjat att gå än för sommarsäsongen.
Tjejen kom i från San Diego, Californien. Första gången i Norge, och hon hade alltid drömt om att resa till Norge. Hennes plan var nu att vandra i Jotunheimen ensam i 4-5 dagar. Om hon bara kunde ta sig till Gjendesheim.
Jag ringde till Wiggo, han var i fullgång med att få gäster på båten till Memurubu. Han hade en bekant vars bil stog parkerad här på  Beitostølen, utan chaufför dock. Bilen skulle helst  ha varit på Gjendesheim och inte Beitostølen. Nycklarna kunde vi få tag i och tjejen var villig att köra bilen. Sagt och gjort. Hon fick nycklarna och körde i väg med bilen...

Tänk om; senariot var att amerikanskan var en flykting i från Syrien. Hade jag då lämnat över bilen?
Jag pratade kanske med den här tjejen i 15 minuter innnan jag gav henne nycklarna till en bil som inte ens var min.

Vad hade du gjort?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...