tisdag 30 juni 2015

Hindseter - äntligen stoppade vi här

Hindsæter är ett historiskt litet timmerhotell ifrån 1898. I från Beitostölen tar det ca 45 minuter att köra dit över Valdresflya. Hotellet drivs nu av paret Carola och Andre. Det sista halvåret har jag sett och hört mer om hotellet och speciellt maten än vad jag har gjort de tio senaste åren här. 
Gjendebåten med crew bjöd in till en middag i kväll. Menyn bestod av lokalt producerat och en mycket kreativ uppdukning.
Smöret till det hembakade brödet blev serverat på en frusen sten, första förrätten på en tjock träskiva. Det mest överraskande av allt var det som kom till sist., Brunostglass med spekeskinke i ett rån med jordgubbar. Smakupplevelse. 

Fiskbuljong och gravad ren med morot och ärtpuree
Bröd med smör i en kreativ presentation
Öring tartar och rökt Ishavsröding med syltad morot/squash
Ren på tre vis. Hjortron& lingon kompott med palsternacka bredvid.
Avslutningsvis glassen. Serverad på skiffer.
Hotellet var väldigt fint. Jag har kört förbi tusen gånger men aldrig stoppat. I källaren hade de byggt en relax avdelning med bastu och jacuzzi. Välkomnande atmosfär och jag gillade verkligen alla gamla detaljer de har sparat och tagit till vara på. 
Telefon i från andra världskriget
En av de två bastu de har. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...