tisdag 25 juni 2013

Kalvedals prästen

Jag Googlade Kalvedals presten men fick inga träffar. Märkligt!
Det är känd historia för "the locals" här på Beitostölen, eller rättare sagt i Beito.
Prästen som blev förvisad att bo i Kalvedalen på grund av olycklig kärlek, kärlek med fel person kanske man kan kalla det.
Han hittade en grotta i Kalvedalen eftersom han var tvungen att sluta sitt ämbete som präst och lämna bygden.
Som tack för att några av bönderna kom med mat till honom lärde han dem att läsa och skriva.
Ingen dålig deal, på den tiden det begav sig ;O)

Det finns en liten grusparkering i Skredbergene innan bommen till Slettefjell. Därifrån går det en traktorväg ner till älven. Följ den och kryssa älven.  Därefter går stigen igenom den Norska djungeln hela vägen in till vattenfallet.
Idag hade jag turen att gå med Mimmi och hennes vänner ifrån Helsesportsenteret.
Doktor Alf hade koll på den rika faunan. Vi fick höra om blommor och humlor ;)
Myggen var ganska aktiva så jag hade lite problem med att stå still. Men ack så vacker det var...
Dr Alf var en sann djurvän

Här får vi lära oss om det mesta

Kalvedalen


Naturlig simbassäng


Regnbågen

SOMMAR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...