söndag 7 april 2013

Säsongsarbete

Att arbeta med människor är nog det bästa och det värsta man kan göra.
Ibland kan jag önska att jag var skogsvaktare eller något annat där du fick vara helt ensam och bara jobba med sitt eget.

Att möta och följa upp alla situationer som uppstår på en arbetsplats när man jobbar tätt ihop, kan vara lite knepigt. Saker som egentligen inte är en " big deal" kan blåsas upp på grund av att vi jobbar, bor och hänger ihop på fritiden. Att jobba säsong tillsammans gör att du lär känna nya människor på rekord tid. 
I år har vi haft instruktörer ifrån 9 olika länder. Det är riktigt häftigt att bli känd med så många kloka och trevliga människor. 
Och inte minst språket. Jag får höra hela tiden att de tror att jag är norsk =(
På jobbet går det mest i skandinaviska och engelska. 
Det blir en del missförstånd så klart. Danska, Svenska, Norska och Færøyiska kan vara ganska lika men också skapa en del missförstånd. Som förexempel ordet fitta, som jag knapt vågar skriva.  Det betyder SÖT på Färöarna! 
Tror du jag blev förvånad när en gäst satte sig på knä inne på kontoret och sa...F***F***F***...!
Hon hade så klart fått syn på Eric och satt och pratade med han på golvet. 

Trots det, har jag världens bästa jobb och jag kan inte vara utan mina härliga arbetskollegor. Det gör livet lite lättare, att mötas av glada människor och kramar varje dag du kommer på jobb. Hur många har det så?

En typisk morgon på jobbet kan se ut så här:
Kl. 08:30 jag låser upp. Sätter på en kannan med kaffe och börjar att svara på mail.
Eric är alltid med och är det fint väder vill han helst sitta ute på bänken och se på alla som går förbi.Precis som en gammal gubbe som väntar på att affärerna ska öppna på morgonkvisten.
Kl. 09:00 Efter en liten stund kommer de första instruktörerna och de hälsar och kramar om varandra trots att det var  mindre än 20 timmar sedan de sågs sist. Ibland får man också ett par kindkyssar. Det sista har blivit mer och mer vanligt efter att vi har anstält instruktörer ifrån sydligare breddgrader ;)
Kl 09:15 Skiner solen och vi har en lugn morgon samlas alla ute på bänken och tar en kaffekopp.
Kl.09:30  och vi är klarar för att ta emot nya och gamla gäster, turister "kalla dem vad du vill"!!?

En sak är säkert efter Påsk går luften ur oss. Högsäsongerna är avklarade och vi planerar våra egna semestrar. Det vi har gemensamt är att alla som jobbar här älskar att resa. Life is good!

Nu åker snart alla iväg till andra delar av världen och lämnar kvar ett smältande Beitostølen som gör sig klar för ännu en Sommar säsong. Om jag/vi drabbas av Lillehammer syndromet? -Självklart. Men trots att det är slutet på något roligt är det också starten på något nytt =)


Barnskidskola med Kristian

Petter the one and only


Superwoman and Pirate girl klara för Utklädningstävlingen


Hela gänget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...