lördag 16 mars 2013

Vegansk kladdkaka med appelsinsmak

Wooooow!
Lördagsmyset är räddat. Efter att ha surfar runt efter det perfekta kladdkakereceptet hittade jag ett på en blogg. Men det receptet var utan no egg pulver och hade heller inte apelsinsmak.
Den här blev mycket bättre än många andra kladdkakor jag har lagat.

Du behöver:
6 dl ekologiskt vetemjöl
4 dl ekologiskt strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2,5 dl kakao
4 msk noegg pulver
250g plantbaserat margarin
50g appelsin choklad (vegansk)
2,5 dl appelsinjuice. Jag använde clementin juice med fruktkött.

Gör så här.
Blanda allt det torra.
Smält smöret häll i apelsinjuicen och hacka chokladen och töm i.
Blanda ner smörblandningen med det torra.
Smörj en bakform (stor) 24cm. Börda med kokosflingor eller ströbröd.
Grädda i ugnen ca 20-25min på 175*c. Låt kallna.
Servera med soyagrädde och blåbär.

"Nydelig och drit god" var det som blev sagt om den här kakan. En klar vinnare helt enkelt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...