söndag 5 december 2010

Surströmming v.s Rakfisk

V.S

Som Svensk i Norge drar man det lite extra för att få in Svensk kultur i landet.
I går var ett sådant tillfälle, men kanske jag tog mig vatten över huvudet.
Jag var bjuden på Rakfisklag och tyckte att det var en smart idè att ta med mig Surströmming.
Det är "jätte svenskt" men jag har aldrig provat det.
De flesta var väldigt skeptiska och det var bara ett par av oss som smakade.
Burken öppnade vi ute och det stank i hela hallen och i hela huset. Tror inte ens att räven vill gå nära spadet som vi hälde ut i snön. ( Hoppas på att grannens hundar inte kommer och rullar sig i det)
Summa kardemumma tror jag nog att Rakfisk passar mig bättre.
Surströmming är som Rakfisk x 10. Det smakar som det luktar vilket Rakfisken inte gör.

Ledsen att behöva medge det men, Grattis Norge
Norge - Sverige 1-0

Läs mer om Surtrömming på http://www.surstromming.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...