lördag 4 december 2010

AHA sa tack och adjö i Oslo Spektrum


Det var då det....

Och så var det lite senare...


Konsert: AHA
Datum: 2. November 2010 Kl.19.30
Plats: Spektrum Oslo
Publik. Slutsålt sedan länge. Spektrum tar 8.000 personer.

Det gick smidigt att ta sig in i Spektrum den här kvällen.
Vi hade god tid på oss att hitta våra sittplatsen.
Radnummer 10 som låg rätt under takbjälken.
"Stairways to heaven", trappan gick spikrakt upp till himlen.
AHA hade dukat upp med ett hejdundrande ljus och-bildshow. De inledde dock med ett par låtar som var intet sägande för mig. Jag blev mest fascinerad över bildshowen och publiken.

Publiken var ett kapitel för sig. Det fanns ett par förvirrade barn i publiken men annars var det 98% väl vuxna. Kan gissa på att de flesta var 40 år och äldre.
Det var kul att se de som tagit sig hit ifrån andra länder. Många, många i från Tyskland. Jag såg flaggor bland publiken som kom i från Brasilien,Argentina,Tyskland med mera.
Otroligt att de vill åka ända i från Sydamerika för att ta farväl av den Norska trion.
Nu stämmer det inte att det bara ära norskar i bandet. Sedan ett par år tillbaka har de med sig två nya bandmedlemmar som hade väldigt svenska namn ;) ( Svenskarna är överallt)

Det var inte den bästa konserten jag har varit på. De bästa sångerna kom så klart i slutet.
Efter att de tackade för sig och vi ropat in dem en andra gång med hjälp av att hela Spektrums började sjunga allsån,g spelade de till slut -Take on me-
Men det tog aldrig helt av, taket lyfte sig inte för mig. Och det trots att jag satt så nära taket.

De bästa låtarna var helt klart:
Crying in the rain
Take on me
Foot of the Mountain
Hunting High and Low

Jag har nog fortfarande inte förstått hur stora AHA egentligen är/var.
Nu sa de farväl och tack för sig. Kanske lika bra? Om du frågar mig...
Bäst att sluta när man ligger på topp har jag hört. Fast det var väll ett tag sedan?

Artikel om AHA i från VG.no och ifrån Dagbladet.no
Jag instämmer med Dagbladets reporter.
Men ærlig talt: Blir det ikke egentlig deilig med en skikkelig a-ha-pause nå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...