torsdag 11 november 2010

Chaisnittar med kokos

Det har snöat och är riktigt kallt ute.
Jag fick så lust på Chai och Chaisnittar. Enkla att göra och passar fint nu när man får lust att börja baka till Advent.
Ingredienser:
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2½ dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Jag använde mig av en kryddblanding som heter masala chai. ( köpt i Indien)
Men annars kan man göra sin egen ch
ai blandning genom att blanda de här kryddorna.
½ tsk malen kardemumma,½ tsk malen nejlika,½ tsk malen kanel,½ tsk malen ingefära,½ tsk malen svartpeppar
1 msk vatten
kokosflingor efter behag ;)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Vispa smör, socker och sirap vitt och poröst med elvisp, använd visparna.
Sikta mjöl, vaniljsocker, bakpulver och alla kryddorna i degen, tillsätt vatten och vispa med låg hastighet tills det blir en smulig deg. Tryck ihop degen med händerna I bunken.
Ta upp degen på mjölad bänk. Dela den i 3 delar och rulla ut till längder som är lika långa som plåten är bred. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.
Baka mitt i ugnen 15-20 minuter.
Ta ut plåten och låt kakorna svalna lite innan varje längd delas i sneda bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...