lördag 7 augusti 2010

Kôrvbrô


ca 10 st
Ingridienser
25g jäst2,5 dl standard mjölk
1 tsk salt
1 msk socker
50 g mjukt smör
4 dl vetemjöl
2,5 dl grovare mjöl jag använde något norskt rågmjöl
1,5 dl rostad lök.

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt mjölk och salt.
Rör ut jästen tills den löst sig. Tillsätt de övriga ingridienserna och arbeta i hop degen tills den blir smidig ( jag hade nog lite mer mjöl in här för min deg blev lite kletig) Dela degen i lagom stora kôrvbrôds bitar. Lägg dem glest på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. Sätt ugnen på 225*c. Grädda kôrvbrôa i mitten av ugnen 8-10 min. Låt kallna på galler.

Tips. Frys in dem direkt efter att de har kallnat =) Så håller de sig färska längre.
Jag penslade dem också med ägg och strödde på sesamfrö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...