torsdag 9 januari 2020

Harjakt Bäckevarv

Jag och pappa var inbjudna att jaga hos Jalle idag. 
Det var över en månad sedan jag fick jaga med Bellman så jag såg fram till en fin dag i skogen.
Inte långt utanför Årjäng mötte vi upp Jalle och han tog oss med in i skogen via några grusvägar.
Det tog en timme innan Bellman fick upp en hare. 
Vi hörde Orrarna spela och det var nästan vindstilla. 
Ingen snö här och inte is på tjärnen. Ganska stor skillnad ifrån Beitostølen.
Haren kom löpande med en Orre över sig. Jag lossade ett skott och trodde först att jag hade missat. Men haren föll med en gång. Bellman låg inte långt bak och kom fram till haren ett par minuter senare.
Jättekul!

Vi flyttade på oss längre in i skogen. Men då var Bellman lite trög. Han satte sig ner och såg på oss. Han undrade nog var haren tagit vägen. Vi fick gå med honom en bit vidare in i skogen. Till sist fick han slag bland vitmossa och blåbärsris.
Eftersom det inte är snö här kunde Bellman dricka vatten och fylla på vätskebalansen hela dagen.

Efter ett längre tapp gjorde vi upp eld och grilla korv.
Men vi fick inte tid att sitta stilla så länge innan vi hörde Bellman dra iväg med en hare. Vi gick ut och posterade. 
Dagen slutade med två fällda harar för Bellman. Jag hade lånat pappas bössa och var lite osäker på om den var för lång. Men det gick som sagt väldigt bra.
Tack vare pappa och Jalle som visade mig var jag skulle postera. 
Laginsatsen var på topp!

Nummer två. Totalt nummer 28 för Bellis

Jalle och pappa

Jaktlaget 


Bellis vovven😍🐶


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...