söndag 29 september 2019

Ringblomma - Calendula officinalis

I sommar har jag odlat ringblommor. De är inte bara väldigt vackra att se på, de har också hälsofrämjande effekt och kan användas på olika sätt.
Ringblommor sägs vara bra för humöret, svampdödande,antiseptiskt och antiinflammatoriska.
Visst låter det - hur bra som helst?



Salva av ringblommor är bra att använda på bland annat små sår och blåmärken.
Färgämnet i ringblommorna innehåller xantofyll och är det verksamma ämnet vilket gör att sår och skador på huden läks snabbare.

Jag har nu gjort min egen ringblomstsalva och den gjorde jag så här.


Du behöver: Ringblommor,vegetabiliskolja,bivax,glasburkar.

Ringblomstolja- Tid : 14 -20 dagar.

  • Ringblommor(kronbladen)
  • Vegetabilisk olja - olivolja,mandelolja eller sesamolja har lång hållbarhet


Jag använde mandelolja( Prunus Amygdalus Dulcis) och E-vitaminolja med tistelolja. (Chartamus Tinctorius Tocopherol) Mandeloljan köpte jag på apoteket och  den ekologiska E-vitaminoljan beställde jag ifrån www.sunvita.com E-vitamin är bra för att minska risken att olja härsknar.

Plocka kronblad från ringblommorna och lägg i en glasburk, häll på olja tills alla kronblad täcks.
Jag använde både torkade och färska kronblad, då jag skördade de efterhand de började att blomma.
Låt stå i ett soligt fönster 14-20 dagar, vänd på glasburken lite då och då.
När dagarna har gått är det dags att sila ut oljan genom en duk. Jag använde en silduk, den samma jag använder när jag gör saft.

Netas Ringblomstsalva med E-vitamin.  ( källa: Epoch times)

  • 50 ml bivax (ca 1 dl bivax pellets)
  •  1,1 dl ringblomstolja
Receptet är egentligen på 20-30 ml bivax till 70-80 ml olja



Gör så här.
Smält bivax tillsammans med oljan i en lite kastrull. När bivaxet smälter, runt 63 grader rör om.
Låt det inte bli mer än 70 grader varmt, för att bevara så mycket av vitaminerna som möjligt.
Alltså nollan 63-70 grader är det bästa.
När det har smält ta kastrullen från värmen och rör runt, vänta tills du ser att det börjar stelna runt kanterna. Här gäller det att ha full fokus då det händer snabbt. Töm upp på rena mörk glasburkar.
Hinner du inte hälla upp, värm lite på salvan igen och häll upp på burkarna.
Smältning 63-70 grader. Kontrollera värmen för bäst resultat.

Köp in små burkar och dela upp salvan. Perfekta gåvor.

Gul och fin färg, helt naturligt utan tillsatser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...