söndag 30 september 2018

Sista septemberjakten


I går eftermiddag åkte jag med Svein Andre och Mimmi till Vinstern. Vägverket kom med ett meddelande att bommen skulle stängas kl 18:00 på grund av oväder. Så det var bara att skynda sig att äta och packa efter jobbet. När vi kom fram fick Bellman på sig GPS västen och gav sig i väg på äventyr med Buster. De kom och kollade om vi var kvar i stugan och när det började mörkna kopplade jag Bellman. Han fick inte upp något spår, vilket var bra eftersom ovädret slog in över oss.

Snö,sol och regn, det är höst på fjället. Vi såg nästan inte till Haugseter från Mimis köksfönster. 
I morse vaknade jag före klockan av att en helikopter kom flygande lågt över stugan. Senare fick jag reda på att set var några jägare som gått vilse.
Bellman fick sätt igång lite före kl 06:00 medans jag stannade inne en liten stund till. Mimmi och Svein Andre snarkade så jag tror inte att jag störde dem.

Bellman fick upp en hare. Och när Mimmi vaknade gjorde hon mig sällskap på pass. Bellman jobbade som en dåre och till slut fick vi se haren komma längs med bäcken. Bellman hack i häl. Mimmi kallade in Buster och jag fick chansen på haren men missade !!
Typiskt. Haren tog vägen och hoppade av. Bellman klarade av att få upp den igen men den här gången stod Buster i mellan mig och haren. Tur för haren... hehe. 

Arla morgontimma. Några solstrålar innan snöstorm 

Alla topparna är vita

Efter 5 timmar och vad pappa tror var en 1a på jaktprov kopplade jag Bellman. Han gjorde väldigt klart för oss hela vägen hem att han INTE var speciellt glad över att åka hem igen.
Men det var lika bra, vi såg flera fågeljägare och bilar. Bellman sprang mycket över vägen och i diket. Så tryggt att ha med honom hem innan det blev mer trafik. Vi hörde 4 andra skott, så kanske de hade mer jaktlycka än mig idag.

Buster var väldigt skeptisk till Mickel som hänger på hundgården. Tanken är att byta in Mickel till 400kr på tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...