fredag 27 april 2018

Svalbard here I come

Äventyret startade söndag eftermiddag 
Vi träffade alla på Gardemoen. Självutnämnd reseledaren Nicklas fick en gul vimpel av Astrid där det stog Nicklas sällskapsresor på. Med tanke på att alla i gruppen utom jag och Jonas jobbar som guider på heltid tyckte vi att det var hysteriskt roligt. Totalt var vi 11 stycken som flög upp med Norwegian från Oslo till Svalbard. På flygplatsen i Oslonekade de oss att handla i Tax Freen på grund av vår slutdestination. Mycket irriterande att jag inte fick med mig lakritspipor och tandkräm som jag hade glömt.
Väl framme i Longyearbyen tog vi Taxi från LYB flygplats. Den tyska taxichauffören hade geväret bredvid sig på golvet i minibussen. Innan vi åkte till hotellet hann vi med en snabb selfie framför den kända skylten med isbjörn och några av världens kända destinationer. Klassiskt.
Att det här är platsen där folk startar sina expeditioner är tydligt. Aldrig sett så mycket specialbagage i form av pulkor,hundar och vapenväskor.
Måndag och vi hade ett fullproppat schema där ibland två väldigt givande och intressanta möten.











Basecamp - Hotell daglig leder hade en presentation om deras företag och hur det hela startade.
Lite om visioner och hur de har byggt upp allt.
Story telling var en av de saker jag vill ta med mig hem, om hur viktigt det är.
Från det ena mötet till det andra. Vi gick ett par hundra meter upp gågatan och in till Turistinformation för att möta VisitSvalbard.











Inspirerande och kunniga människor. De berättade lite om hur de tänkte runt smarts bokningslösningar,hemsidor,branding och sociala medier.
Rummen var sjukt fina,små lyxiga,bekväma och finurliga. En raw stil över hela hotellet”Fangstmannshytte” temat gick igenom allt. Skolöst hotell vilket innebar att alla tassade runt i raggsockor. När vi kom ut till Isfjord Radio fick jag många komplimanger på mina färgglada raggsockor. (Tack Eli)
No rest for the wicked, vi åkte direkt ut på middag.











Middag på ”Better moments” blev en liten besvikelse när det kom till själva middagen men annars var det spännande att komma sig ut ifrån centrum. Det är ett litet begränsat område vart du kan röra dig fritt utan vapen.

















Två tjejer  hämtade oss på hotellet och körde oss ut till  Better Moments,ett litet stycke utanför Longyearbyen. Inne var det dekorerat med polfarare och äventyrare.
Fina detaljer och smarta lösningar gick igen här precis som på hotellet. (Inte samma företag)
Det blev catering mat då de inte har kök i lokalerna fick vi veta.

Första intrycket var väldigt bra. 
Trevligt bemötande, fri bar och intressanta lokler gjorde att kvällen blev bra. Tyvärr drar maten ner helhets intrycket. Klar grönsakssoppa ( saknade bröd och kryddor) till förrätt. Huvudrätt; panerad schnitzel med potatisgratäng och sallad. Salladen var anrättade i STORA bitar så det var svårt att ta av faten.

Hundgården hos Better Moments

Sällskapslokalen

























Efterrätten var en katastrof vill jag säga. De namngav den som ”hot cakes”. Det var kalla amerikanska pannkakor/ stølslapper med övervispad grädde medbkaramellsås.
Det var torrt,intet sägande och smakade inte bra.
Servitrisen missad att räkna pannkakorna innan hon serverade  också, vilket resulterade i att alla inte fick två pannkakor. Det hade varit mycket bättre att bara få en chokladbit till kaffet.
Kvällen avrundades på Sval Bar som låg mitt emot vårt hotell.
Renarna luffar runt överallt




Midnattsolen



















Det blev en lång dag och vi kom sent i säng, men jag blev helt förvirrad eftersom midnattssolen lyste så skarpt. På hotellrummet var det special gardiner för att blockera ut solen. Jag har bara börjat att kalla dem för Svalbardgardiner då det var samma gardiner på det andra hotellet.
Sov som en dröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...