lördag 28 april 2018

Expedition Isfjord Radio

Frukost på Basecamp hotellet var väldigt god och fin. Viktigt att äta mycket och smart när man ska på tur. Jag var inte helt säker på hur planen såg ut och lite extra nervös för scooterkörningen.
VisitSvalbard delar in aktiviteterna i svårighetsgrader med en skala 1-5, där 5 är mest utfodrande. Den här turen var satt till grad 4.
Jag har kört scooter ett antall gånger men det är skillnad på att köra scooter och köra scooter.
Etappen från Longyearbyen till Isfjord Radio var beräkna till ca 11 mil  en väg.
Av 11 stycken i gruppen var det jag som var mest oerfaren när det gällde scooterkörningen. 
Aron från Basecamp var vår guide, här visar han på kartan hur vi ska köra

Guiden från Basecamp mötte oss på hotellet kl 10:00. Vi fick presentera oss och visa upp körkort, skriva under en blankett med tanke på försäkringar etc.
Guiden hette Aron och kom i från England. Vi fick genast en god ton med honom. Vi var nog en speciell grupp att guida då flera av oss hade bott och själva guidat på Svalbard men nu driver egna aktivitets företag på Beitostölen. Det kan tänkas vara en utmaning för en guide att guida andra guider. Men det gick strålande. 
Efter frukostmötet körde de oss till ”garaget”. Här fick vi utdelat scooteroverall,scooterstövlar,hjälm och vantar. Jag hade tagit med mina dunbyxor,dunvantar etc men jag var inte modig nog att lita på min egen utrustning så jag lånade allt av Basecamp. I efterhand kan jag säga att jag hade allt för mycket kläder på mig under själva scooterkörningen. 
När vi fått på oss alla kläder var det dags att bli tilldelad en scooter. Fina röda scootrar var min första tanke ( lyser kanske min avsaknad på intresse för motorer igenom) LYNX var scootermärket, vi kör Skidoo på jobbet. Guiden körde Skidoo Expedition. 
Jag berättade så klart för Aron att jag inte var trygg på att köra och fick då köra som scooter nummer ett efter honom. Det fungerade jättebra. Grabbarna i gruppen fick en liten pekfinger då de inte höll sig på linje bakom Aron.  De har ett graderingsystem för alla turer. Grad 5 är den mest avancerade och den här scootertur var graderad till 4! 
Vi körde försiktigt ut ur Longyearbyen mot Isfjord Radio.

Ett litet stopp på vägen mot Isfjord Radio


Vädret kunde inte ha varit bättre. Vi stoppade på glaciärer,dalar och toppar. 

Lunchen blev serverad direkt på scootersätet

oändligt med "Kodak moments"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kaptein Bill av Maurvangen

Utställning i Kongsvinger 5 maj. Bill var inte imponerad av de andra hundarna. Han morrade lite om de skickade en kall blick åt hans håll. W...