torsdag 10 november 2016

Tänk att hundarna bryr sig om varandra så mycket...

På grund av min förkylning följde jag inte med till skogen i morse men Bellman och Eric var i toppform och följde med pappa. De var i skogen runt klockan 08.30.

De jagade på bra, båda två hela dagen. Eric fick upp en räv men Bellman var efter en hare.
Jaktkojan ligger långt inne i värmländska skogarna, en bra bit från vägen. Efter lunch tappade de och började leta igen.
Vanligtvis brukar de vara tillbaka på dagen, men klockan gick om det blev mörkt. Jag kontaktade pappa och frågade om jag skulle komma med mat till honom.
 Han tackade nej, men efter ytterligare ett par timmar åkte jag dit med ärtsoppa och pannkakor.
Pappa kunde följa med dem på GPSn och trodde till slut att de hade gått efter en räv i ett hi. De sprang runt på ett litet, litet område ca 2 km från jaktkojan. I ett väldigt bratt område.
När pappa hade fått i sig lite mat och vi fått igång ficklampan gick han i väg för att leta upp dem. 
Klockan var nu runt klockan 19.00. Jag stannade kvar i jaktkojan....
Efter en timme ringde han och hade hittat hundarna.
Bellman hade satt sig fast på en klippa. Han klarade inte att ta sig varken upp eller ner. Eric däremot hoppade både upp och ner från klippan. Eric brukar ALLTID komma tillbaka. Det var det som oroade mig mest. Skräcken att de hade mött vargar i skogen ligger alltid som en klump i magen. Det är trots allt i Värmland vi är.
Eric hade stannat kvar med Bellman, vägrat att lämna honom ensam i skogen. Jag blir varm i hjärta av tanken. Så himla gulligt.
När pappa kom fram kunde han lyfta ner Bellman och ta sig med hundarna mot bilen. Det tog dem nästan en timme att ta sig tillbaka. När de passerat jaktkojan och närmade sig bilen kom det en räv.
Bellman blev skogstokig och sprang i väg med full los efter räven. Tack och lov kunde pappa vissla in honom med jaktvisselpipan.
Det var två glada och varma hundar som mötte mig vid bilen. De fick dela på en skinksmörgås.

Jag vet att det inte är bra att ge dem för mycket mat direkt efter att de har jagat med risk för tarmvridning. Det tar oss ca 40 minuter att köra hem och där väntade mamma med pannkakor till dem. Så klart fick de hundmat också...
Efter 13 timmar i skogen ligger de nu i var sin säng och snarkar.
Slutet gott allting gott...
NB. Bellman fyller 10 månader i dag, hipp hipp hurra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...