tisdag 15 november 2016

En vecka går så fort...

Spenderade det mesta av dagen i dag hos mormor i Näs. Men innan jag åkte dit hjälpte jag Åke att göra en Facebook sida till Årjängs Orienteringsklubb. För att festa till det lite tog jag med godsaker i från Café Broms. Årjängs bästa café i alla kategorier. Fast det kanske inte finns så många caféet här?
Mormor plockade fram de gamla fotoalbumen. Hon försöker hjälpa mig att komma ihåg vad alla heter. Det här är gammelmorfars första bil. En av de första bilarna i Årjäng till och med. Mormor berättar att hennes morfar var tvungen att ta körkort först och hon fick alltid sitta längst bak. Hon saknade inte bilen i dag. Det var någon gång på 30 talet.
I dag såg hennes hus ut så här. Man kan se att det står lika fint 100 år senare. Hästhagen och trädgården känns också igen i från den gamla bilden. Häftigt!
Pappa tog traktorn och fixade ute-julgranen. Det är viktigt för mormor att den syns till andra sidan sjön, den får alltså inte vara för liten. 
Hon hade burit ut 30 säckar med jord till alla träd och buskar i trädgården. Hon lyssnar inte när jag säger att hon måste försöka ta det lite lugnt. Kraftansträngningen gjorde att hon nu haltar lite... att de aldrig lyssnar ;)
Sjön låg spegelblank på eftermiddagen
Inga hästar i hagen i dag tyvärr. Bellman och Eric jagade på förmiddagen. När de kommer in hos mormor sätter de sig framför kylskåpet och väntar...
Om inte mormor kommer hår Eric och knuffar på henne. Mormor dukar då upp med korv,köttbullar,ben och hundgodis. När jag sätter stopp klagar mormor lite högt och tycker synd om hundarna. 
-Den lilla munnen är hungrig, säger hon och trycker ner en falukorv!! Inte bra. Jag försöker förklara att det inte är bra att hundarna får i sig salt och "människo" föda. Hon lyssnar (inte). 
När jag får stopp på matandet går Eric och Bellman in till Tv rummet. Eric lägger sig i "sin" fotölj och Bellman på soffan. Mormor kommer då med kuddar och en filt till Eric som ofta är kallare än Bellman. Där ligger de då och snarkar och fiser tills de motvilligt följer med hem.
Eric i matkoma
Dags att åka tillbaka till fjället...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...