lördag 19 september 2015

Praia do Forte

Vår yogalärare Fabiana frågade oss om vi ville med på en dagstur och se mer av området runt i Bahia.
Självklart ville vi det.
Fabiana och hennes kompis Fernando hämtade upp oss klockan 07:30, vi blev därför utan frukost i morse. Första stopper var sandsurfing i se vita sanddynerna . Det var en hård start på dagen att traska upp till toppen och solen började att steka. Efter ett par rundor fick vi svalka oss i skuggan med kokosnötter.
Jag och Wiggo
Patrick försökte sig på hoppet, enda problemet var att brädan inte följde med över hoppet.
Kalla och färska kokosnötter till frukost, vi fick också smaka morotskaka som Fernandos mamma hade lagat.
Kokosmannen kunde tydligen använda sin machete ganska bra eftersom han använde sitt lår som skärbräda
Vi blev väldigt varma av att surfa på sanden och alla var klara för att åka vidare mot älven.
Fabiana tog med oss till vad hon kallade "hippie staden". Jag kan säga att det luktade hippie så fort vi körde in på den röda grusvägen. En kombination av Indien och Jamaica fick jag känslan av.
Här mötte vi de lokala hippies som levde på att fiska och sälja sin konst. Det fanns också ett par campingplatser till de kringresande hippies.
Ett av hippie hemmen vi besökte. Här bodde en konstnär som bjöd in oss till sin ateljé.
Här producerade han t-shirts och trycksaker.
Huset hade två våningar och det var folk överallt..
Kreativa ljuskronor och drömfångare
Vi gick igenom trädgårdarna och fram till ännu ett hus. Det var ingen hemma men vi fick gå runt och se oss omkring. Efter en stund kom ägaren och frågade om vi ville med och bada i älven.
Färskvatten och väldigt svalkande, hääääärligt var det.
Vår guide Fabiana och hippien som lät oss bada i sin trädgård
Det här lilla trähuset låg vid floden. Tyvärr är det nog inget för mig eftersom det tydligen finns ormar. Och de bor i TRÄDEN!!
Vi åt lunch på en Italiensk restaurang i Praia do Forte. Det är en gammal fiskeby i delstaten Bahía. Det är också det mest kända turistmålet i området. ( vilket ingen av oss visste)
Det bor ca 1400 människor i byn.
Efter avkylningen i floden åkte vi cykeltaxi, besökte sköldpadder i en park och tog oss till en strand. Stranden hade vi helt för oss själva och det kändes lite som Robinsson expeditionen. Fast ingen blev hemröstad.
Cykeltaxi mellan stränderna
To The beach
Härligt liv med nya och gamla vänner
Jag och Julia samlade snäckor på stranden
När solen började gå ner lämnade vi stranden och to en liten avstickare till ett café i Praia do Forte.
Alla beställde en kaffe och bakelse medans solen gick ner. En fantastisk dag med mycket att smälta.
Tyvärr glömde jag totalt bort att ta kort på sköldpaddorna men fick ett par fina bilder på hippiekatten