onsdag 2 april 2014

Bea Uusma

Hon är inte bara mamm! Bea är läkare,illustratör och författare.
I julklapp av Sofie  fick jag boken; Expeditionen: min kärlekshistoria.

Det tog mig tre månader innan jag tyckte att jag hade tid att plocka upp den ifrån nattduksbordet. Jag stoppade med den i väskan när jag flög till Stockholm. Innan jag landade i Sverige hade jag läst halva boken, och på vägen tillbaka läste jag resten. En av de böcker det är svårt att slita sig ifrån.
Intresset blev inte mindre när jag i Stockholm går av på en Tunnelbanestation där de har dekorerat med konstvärk ifrån Andreès polarexpedition*. Bea fick Augustpriset 2013 i kategorin fackböcker.

*Andrees Polarexpedition hade som mål att ta sig över arktis i en vätgasballong. De blev Sveriges första vätgasballongfärdare. Andrèe, Frænkel och Strindberg lufte med sin ballong ifrån Svalbard 1897, i  juli. Starten gick inte som planlagt och ballongen förlorade vötgas som ledde till att de landade på packisen efter bara två dagar. Det blev en tuff kamp när de till fots tvingafes att ta sig över isen. Utrustningen och kläderna de hade med sig var inte lämpade för en sådan här strapats. Grabbarna var inga marinbiologer eller utbildade på överlevnad i extrema förhållanden. Men de hade så klart inget annat val än att kämpa på. De förde dagbok under expeditionen där vi kan få en inblick i hur de klarade av varandra,naturen och sina krämpor.

De sista dagarna de levde är ännu en gåta. Vad som verkligen hände dem på Vitön, (Svalbard) där de dog spekuleras det fortfarande i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...