söndag 26 januari 2014

Charter - inte bara sommar och sol

Mallorca, Mallis,Spanien,Baliarerna... España Por favor
Jag har aldrig varit på Mallorca men i april är de dags. Mamma ska fira sin 60 års dag på den spanska ön.
Resan är bokad med Ving och det får mig att tänka tillbaka på den första VHS filmen jag såg när jag var 6-7 år. Min kusin Veronica var på Mallorca tillsammans med sin familj och sina grannar. De filmade hela resan med en videokamera. Tror jag såg den filmen 118 gånger ungefär. Samtidigt som jag också kunde alla repliker till Sällskapsresan filmen med Lasse Åberg i huvudrollen. - Finns det svenskt kaffe på hotellet? - 
Det var väll då någon gång i början av 90 talet som jag bestämde mig för att bli reseledare. Det ändrade sig efter ett par år med charterresor tillsammans med mamma och pappa. Reseledare är ingen dans på rosor. Jag kommer i håg fulla besvärliga gäster och otrevliga kommentarer till de stackars reseledarna. Bamseklubbar och bråkiga barn är inte heller min grej. Flygvärdinna då? Både min mormor och mamma har alltid drömt om att bli flygvärdinna. Det är aldrig för sent...

Men- Nej tack! Jag har det toppen här i turistindustrin i Norge. Både sommar och vinter får vi gäster ifrån hela världen och arbetskollegor. En internationell stämning på en plats med knappt 300 invånare. I vinter har de startat upp igen med charterflygningar ifrån England till Fagernes. De Engelska gästerna gillar Beitostølen, en liten och charmerande liten by med trevliga människor. Hemsedal drar kortaste stråt, de kunde man inte tro. Geilo får flest gäster ifrån Charterflyget, Beitostølen kommer hack i häl och Hemsedal långt efter. Fern är tjejen som arbetar som reseledare på plats i Beitostølen. Hon tar emot de engelska gästerna, precis som Vings reseledare på Mallorca. Frågorna är de samma var får man ta i tekokare, hur  länge är poolen öppen var ligger Peppes Bodega?

Atle Adm Dir. Fern och hennes gäster ifrån UK

Töntig bild på mig och Fern, som är superglada för det Engelska charterflyget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...