söndag 22 september 2013

Hard Rock 10k Maui Marathon 2013

Maui Marathon 2013
Klockan ringde kl. 03:50 i morse. Det var kolsvart och stjärnklart ute när vi packade bilen.
Det tar oss ca 50 minuter att köra till Whalers Village i Lahina. När vi kom fram var det ca en timme till start. Folk värmde upp och stretcha medans vi kollade på och ångrade bittert att vi inte tog med en liten flaska Jägermeister istället för de små flaskorna med "naturligt" uppiggande dryck vi fick med oss ifrån affären dagen innan. De smakade skit!
De flesta deltagarna kom helt tydligt ifrån Japan. Speakern översatte till Japanska och på plats hade de egna hejarklackar som hurrade och hejade. (Klockan 6 på morgonen). Starten gick klockan 06:30.
Vi hade bestämt att genomföra loppet tillsammans och så blev det. Startade i väldigt lugnt tempo, efter 6 km ökade vi och passerade många av deltagarn. Hela loppet gick på asfalt och det var bara en uppförsbacke, det kunde gärna ha varit flera. I backen började folk att gå och det var tydligt att de inte var vana att springa i backar. När solen kom, började jag svettas. Annars var jag i fin form. (Skulle ha satsat på halv marathon ändå)
Vi kom i mål på 1 timme 4 minuter. Vilket är långt över personbästa för Wiggo, så det var kul.
Han kände att han hade mer att ge, men svårt att veta i föreväg, vi visste inte hur vägen såg ut eller hur vi skulle tackla värmen. Det vi var mest nervösa för i början var om vi skulle springa vilse eller svimma av värmen;) men det gick ju bra!

Ser på Taco race 5k.
Tyvärr hamnade vi inte på prispallen den här gången.

Silvermedaljen såg ut såg här

En ny vän, han heter Jeff och nu ägare av en ny silvermedalj
Några av de japanska deltagarna. Rosa kanin, sexy städerska (man)
Såg också Sailermoon och en man i kort,kort Navy klänning.

När klockan närmade sig 9 på morgonen och vi fått i oss lite frukost blev det stranden.
Fantastiskt fint område i Lahina, men bara turister och stora hotell. Vi trivs bäst i lilla Paia där vi
sipper undan alla lyxaffärer och dyra restauranger.