onsdag 9 januari 2013

Briskeby Cafè

Jag, Sofie och Wiggo åkte till Fagernes i förrgår.
Briskeby Cafè hade öppet och vi var hungriga. Cafeèt ligger lite i skymundan men är skyltat ifrån riksvägen. Kör man ifrån Beitostölen svänger du vänster vid Intersport.

Cafèt har öppnade på nytt i Maj 2012 men nyda ägare. Det märktes också tydligt på menyn.
Många thairätter som alla såg delikata ut. Men det fanns också "vanliga" smörgåsar och kanelbullar.
Kanelbullarna var färska och VARMA, otroligt goda enligt Wiggo.
Jag och Sofie bestälde, Dagens lunch som var Thai soppa med scampi.
Den smakade Thailand, sa Sofie.
 Själv har jag inte varit i Thailand men ätit på många Thai restauranger, och det här smakade bra mycket mer och bättre än de flesta restauranger jag har besökt. Färsk ingefära och lemongrass.

Själva Cafét har ingenting med Thailand att göra. Lite bohemisk stil där man kanske hade förväntat sig lokal mat av lokala råvaror. Valdres utmärker sig i hela Norge för tillfället med "kort reist mat" och har  gjort succe i Oslo i Mathallarna. Ost från Beito, Öl från Volbu  med mera...

Soppan värmde i både magen och sinnet. Jag såg stranden och kände den varma brisen, fast det var minusgrader och blixthalka utanför...
På Briskeby Cafe

Thai soppa med scampi

Räksmörgås





Address: Gullsmedvegen 10, 2900 Fagernes, Norway
Phone:+47 61 36 24 08

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...