onsdag 11 juli 2012

Machu Picchu i Oktober

Machu Picchu i Peru är invalt som ett av världens 7 nya underverk.
I Oktober ska jag, Wiggo och Karl Petter dit. Det kommer bli - Hur bra som helst...
Egentligen trodde jag att det första underverket jag skulle få se skulle bli Taj Mahal eftersom jag har en förkärlek för Indien. Men så kan det gå...
Efter omröstningen av världens 7 underverk i 2007 har ju Colosseum hamnat på listan. I fjol var jag i Italien men vi besökte aldrig Rom, så det får vänta lite.

De nya underverken är en ny lista över världens underverk. Den nya listan röstades fram i en global röstning av 100 miljoner människor. Varför de valdre att göra en ny lista över världesn underverk var att de gamla har mer eller mindre förstörts och försvunnit. Förutom Cheopspyramiden i Egypten.
Det var den Schweizsisk  baserade organisationen New 7 wonder of the world som organiserade omröstningen. Det röstades fram 77 olika byggnadsverk och av dem valdes det ut 21 finalister av jurymedlemmen Frederico  Mayor Zaragoza. ( Tidigare generalsekreterare i FN organet Unesco)

Taj Mahal














I finalen fanns bland annat Taj Mahal som jag drömmer om att få besöka, Eiffeltornet, Stonehenge,Frihetsgudinnan,Timbuktu, Akropolis och Operahuset i Sydney. Cheopspyramiden fick istället för en finalplats en specialstatus efter protester ifrån Egypten. Men även i den sista omröstningen kunde vem som helst rösta på hemsidan till New 7 wonder of the world.
I Lissabon den 7 juli 2007 presenterades de nya 7 underverken. Ett av dem ligger i Europa =) Jag hade nog hoppats på att flera av dem skulle ligga i Europa för exempel Alhambra i Spanien.
  1. Chichén Itzá
  2. Colosseum
  3. Cristo Redentor
  4. Kinesiska muren
  5. Machu Picchu
  6. Petra
  7. Taj Mahal

     Hemsidan till 7 world wonders:här

I två veckor ska vi vara i Peru och i en dryg vecka ska vi vandra och uppleva Inkariket på nära håll.
Machu picchu













Med utgångspunkt Lima flyger vi vidare till Cusco som ligger på ca 3.400 m.ö.h. Cusco var huvudstad och kulturellt och religiöst centrum för Inkariket. Vi behöver ett par dagar innan vandringen att anpassa oss till höjdskillnaden. Då finns det tid att äta grillat marsvin och kika runt bland Inkaruinerna ;).

1 kommentar:

  1. Låter ju hur härligt som helst:) förstår att du ser fram emot resan:)

    SvaraRadera

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...