lördag 15 januari 2011

Indiska köttfärsknyten


Ville testa att göra ett par annorlunda "piroger"
Jag älskar indisk mat, så det blev så här.

Ingredienser
Degen:
6 dl mjöl
1/2 tsk salt
250 g smör
1 ägg
1/2 tsk ättisksprit
2 msk vatten

Ungnen ska stå på 200*C
Blanda mjöl och salt. Smula ner smöret i mjölet. Vispa upp ägget med ättika och vatten.Tillsätt blandningen och arbeta i hop degen. Låt stå kallt i 1 timma =)

Fyllning
400 g strimlad kyckling
en stor msk med Hot Curry paste
1 burk krossade tomater
1/4 dels rivet vitkålshuvud
2 morötter
1 ägg

Stek kycklingen och blanda i de övriga ingredienserna
Låt fyllningen kallna lite innan du lägget den i knytena.

Kavla ut degen påmjölat bakbord till en ca 2 mm tunn fyrkant och skär dem i mindre fyrkanter ( ca 15x15 cm)
Jag använde mig av bakskrapan jag har, och mätte fyrkanterna efter den. Det fungerade perfekt.
Vispa upp ägget och pensla på fyrkanternas kanter. Lägg ca 2 msk med fyllning i mitten av varje fyrkant.
Vik ena hörnet mot det motsatta hörnet till en trekant ich kläm ihop kanterna mot varandra.

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla över resten av ägget över alla knyten. Grädda i ca 15 minuter tills de fått färg.
Servera med sallad och chilisås =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...