söndag 13 november 2022

Reykjavik

Fredag Kl. 13:00 flög vi från Gardemoen till Keflavik, det tog 2 timmar 45 minuter. Icelandair, hade ett snyggt och fräsht plan till oss. Alla säten med USB och egen tv-skärm.
Väl framme hämtade vi bagaget och gick till bussen som jag hade beställt på förhand. Vi betalade ca 4000kr år person för flyg,hotell med frukost och busstransport tur, retur flygplatsen. Allt genom Icelandair.
I ankomsthallen på Keflavik fick vi röda biljetter vi skulle ge vidare till busschauffören för att komma oss till busscentralen, därifrån klev vi på en ny buss som tog oss till hotellet. Det gick ganska smidigt men vi fick vänta en stund på Keflavik innan bussen började rullas,ot Reykjavik. Resan från flygplatsen tar ca 50 minuter.
Vårt hotell ligger lite utanför centrum, det tar ca 30 minuter att promenera sakta in till centrum av staden. Men vi har nära till stranden, högskolan och andra sevärdigheter.
Fredag kväll gick vi in till centrum, passerade den stor kyrkan. ( Hallgrenkyrkan räden största på Island 75 meter hög och byggdes mellan 1945-86)
Vi testade några olika barer men Lemmy blev en favorit. God stämning och vi kände oss som hemma. Vi åt hamburgare på Brewdog. Det är typ 1 miljon uteställen och restauranger här, blandat med souveniraffärer och de vanliga affärerna man hittar i stora städer. Inget starbucks dock, de har sin egna kafékedja.

Vi gick igenom centrum och ner till havet. Här ligger Konserthuset Harpa. Utsikt i från piren.

Reykjavik har en känd korvkiosk där bland annat Bill Clinton käkat korv. Vi var så klart tvungna att testa den. Den var faktiskt en helt vanlig varmkorv med bröd, väldigt god!Nära Hafnartorv.

En av många affärer längs med Skolavördustigen.