tisdag 20 april 2021

Aprilväder


De har fått upp två grillatugor i backen. Vi invigde en av dem här om dagen. Solen sken och vi upprrättehöll corona metern...

Jag och Wiggo åkte dit på fjällskidor. Bellman var så klart med.

I dag var först dagen i år mina vita ben fick se solen! Jag och Bellman tog en 2 timmars tur med start hemifrån. Det var områden med rutten snö så vi föll igenom. Lite krångligt att ta sig upp för Bellman, lättare när man har skidor och kan sprida vikten. Men Bellman lär sig hur han ska sprida tassarna och gå försiktigt, och var han ska gå. Hålla sig i scooter och skidspåren, så det är bra att han lär sig. 

Innan han fick syn på en hare och började dra och skrika.. voff!🐶

I går drack jag kaffe hos Cecilie och bakom hennes hus satt det en Fjälluggla! 🦉 
Den är röslistad och på väg att dö ut. Det var förmodligen en hona då dräkten var spräcklig. Det finns bara 27000 i hela världen. De häckar i maj, men vanligtvis mycket längre norr ut än här. De lever på
Smågnagare, kanske därför den är här nu. Har sett en hel del lemmar i det sista. De bygger bon på backen, vilket är helt idiotiskt om du frågar mig! Lätt byte för många tyvärr 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Kautakeino

Ja vi har bokat en helg till Kautakeino. Någon åker till Spanien och någon väljer att åka till Nord Norge… VG skriver att det är nu -34 grad...