lördag 3 augusti 2019

Bukkehåmåren 1910möh

Vi körde från Beitostølen efter klockan 08:00 och parkeringen vid Vargbakken på Valdresflya var redan full med bilar när vi kom fram. Det fick bli en parkering vid sidan av vägen. Jag, Anette, Elin och Heather hade som mål för dagen att bestiga Bukkehåmåren. Otroligt att vi alla hade ledigt på en lördag! *L Y C K A*
Akeela och Bellman var också med och de satte full fart framåt på stigen.

Parkering på sned!

Vi gick på stigen förbi Knutshöi och vidare över bron i Leirungadalen

Gott att svalka tassarna och dricka iskallt vatten.
Stigen slingrade sig ca 5 km upp, upp mot ett tjärn. Här hoppade alla i vattnet och vi åt lunch innan vi startade på det brattaste partiet upp mot toppen.

Inmarschen mot toppen är ganska lång. Och på ett par ställen kom det lömska insekter och stack Anette och Bellman. Osäker på om det var bålgetingar men otrevligt var det...

Vackra älvar

Här hoppade vi i det blå! Det syns inte men vattnet är faktiskt grön/blått! Precis som i Karibien !

Gruppfoto efter att vi badat i tjärnet.

Leirungsdalen, Gjendesjön, Besseggen och Knutshöi på en och samma bild. Vi hade nu passerat båda de andra topparna i höjdmeter räknat.

Godis till vovvarna. Det var välförtjänt. Det var riktigt varmt stundvis och vi bar med oss vatten både till oss och hundarna.

Härliga färger på vattnet

En liten pause i backen. Oslagbar utsikt!

Mina nya fjällskor tog mig hela vägen till toppen!  Jotunheimen nationalpark i bakgrunden.

Wohooo on the top 1910 meter över havet. Det var glada och lite slitna tjejer. Det var ett par branta partier med lite klättring, men alla klarade av det.

Heather

Anette

På toppen

Klockan blev ganska mycket innan vi kom tillbaka till bilen. Nedstigningen är inte barmhärtig på knän och fötter. Lite småkrämpor här och där, men vad gör det efter en otroligt fin tur tillsammans.