söndag 2 juli 2017

Kristin Lavransdotter

Kristin Lavransdotter är en triologi (1920-1922) skriven av Sigrid Undset.
Sigrid fick också Nobelpriset i litteratur 1928. Priset fick bland annat på grund av hennes mäktiga beskrivingar om livet i Norden under medelåldern. 1995 kom filmen om Kristin Lavranddotter, spelad av Liv Ullman.
I går var jag och såg föreställningen i Sel. Tillsammans med Mimmi och Anita.
Handlingen utspelar sig i första delen av 1300 talet i Sel. 
Det är häftigt att sitta med bergen och gården som kuliss där hela stycket utspelar sig.
Kristin Lavransdotter har huvudrollen och Håkon den 5.e Magnusson och hans dotterson Magnus Erikson regerar över Norge. Vi fölger henne genom  hela livet från det att hon är en liten flicka tills det hon dör.

Många duktiga skådespelare och dansare, vill verkligen rekomendera alla att åka och se föreställningen nästa år. Det var sista föreställningen för i år i går.
De sålde souvernier och myggmedel vid ingången, inte alltid så lätt att ha teater utomhus kan jag tänka mig. Men det var en fin sommarkväll med lätt duggregn och bris.
Publiken hade med sig sittunderlag och fika. Jag hade nog det finaste sittunderlaget ändå. Eli har tovat ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...