fredag 15 april 2016

Valpkurs med Bellman

Jag kommer i håg när jag var 9-10 år och gick på dressyrträning med pappa och den gamla stövaren Pil.
Anki var också med några gånger och vi var två små flickor och en förvirrad hund.
Det blev hund av den hunden också, men nu för tiden finns det ett hav av olika kurser och inte minst träningsmetoder. Cesar Milan, hundviskaren har sina knep som ledare över flocken, jag som jägare har kanske andra behov än att få min hund att rulla runt och ge vacker tass.
Men grunden måste ändå vara den samma....?
Hunden måste tycka att du som ägare är det roligaste som finns, du måste vara centrum i universum, du är solen helt enkelt. Får man till det, får man nog till allt tror jag. I går på valpkursen var ledorden, sitt, vänta och kom. Mästrar du det till fullo så klarar du allt.

Det ska sägas att jag blev väldigt skeptisk när jag fick schemat för de 6 torsdagar vi ska samlas.
Vi kommer att delas in i grupper, valpar i från 2-9 månader och de äldre i en annan grupp.
Tyvärr blev det mycket burträning i går när teorin varade i 3 timmar, jag var helt färdig när jag kom hem. Överraskningen kom när jag fick Bellman att sitta och se på mig samtidigt  med  deandra 15 hundarna runt omkring. Undrens tid är inte förbi...


Valdresflya

Norsk Kennelklubb har en studieplan för valpar den hittar du här: Valpekurs




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...