fredag 29 april 2016

Valpdagbok - Valpkursen

I går var det den tredje kursdagen på valpkurset. Hemläxan var att lägga på ordet "sitt" när du fick den önskade reaktionen. Sist tillfälle tränade vi sitt genom att föra en godisbit över huvudet på hunden.
Vi fick också testa en ny övning där du medvetet går på motsatt sida som hunden runt en stolpe, förslagsvis träd eller lyktstolpe. Du får sedan hunden att backa och trassla ut det själv.
Här låg vi steget före, kanske det beror på lathet? Att Bellman har lärt sig det när vi passerar alla snökäppar som står längs med vägen på Beitostølen. Oavsett var Bellman mycket duktig på den här övelsen. Några andra hundar försökte att backa istället för att gå framåt. Instruktören menade också  att det var bra "hjärngympa" för valpen att träna på det här när man var ute och gick. -check-

Det sista momentet för kvällen var innkallning. Nu ville jag protestera lite hög och göra klart för alla som skulle se på mig och Bellman Att, 1. Bellman är en harhund 2. Vi har inte tränat innkallning.
Innkallningen gick till som så att instruktören höll i hunden och du skulle säga valpens namn, få kontakt och springa till andra sidan FOTBOLLSPLANEN.
-Herregudh! tänkte jag. Bellman hade en spårlina på sig och beskedet vi fick om det motförmodan var så att  valpen inte lyssnade och sprang mot någon annan eller någon annan hund var att, springa motsatt håll.
Jag ska säga dig att det tar lite emot att springa motsatt håll när din hund har full galopp mot en flock fåglar eller grupp med barn.
Men jag gjorde ett försök. Sprang allt jag kunde till andra sidan planen, satte mig ner på huk och kallade på Bellman. 
Otroligt nog sprang han mot mig, det blev en liten kurva innan han kom helt fram till mig och näven med godis, men helt klart överraskande bra.
Två gånger fick han göra den här övelsen och sedan avslutade vi. Tanken är att du inte ska nöta för länge då det kan ha motverkande effekt om du inte får önskat resultat. 
Tyvärr fick jag inte med mig några bilder från kursen då fotografen glömde att ta kort. (W).
Det blir väll att skotta snö i dag. Mr Darcy har fått på sommardäck och fick därför stå hemma i dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...