fredag 29 mars 2013

Julen varar helt till Påsk

Påsk i turistbranschen!
Efter 10.e året i rad på Beitostölen under påskveckan har jag glömt hur man firar påsk utan att jobba. Jag storhandlar ett par dagar innan de flesta påskturisterna anländer. Bunkrar upp med basvaror så att man slipper besöka mataffärerna.

Jag och Sofie handlade på Kiwi tidigare i veckan. När vi gick mot bilen såg vi ett äldre par som också gick i samma riktning. När damen öppnade min bildörr och satte in sina matkassar började vi fundera lite....
Vi kunde inte hålla oss och började skratta, då förstod den stackars stressad damen och farbrorn att de hade öppnat fel bil. Ursäktade sig och sa att vår bilar var så lika.
Fast de hade en silver färgad Nissan bil och jag har en guldfärgad Hyundai.

Att en plats med ca 300 invånare tar emot ca 15.000 gäster under påskveckan sätter sina spår.
I förrgår kväll när jag rastade Eric i längdskidspåret möttes vi av en märklig syn. På tvären i spåret stod en liten Golf med fem grabbar i. De hade kört vilse och satt fast med bilen. Bärgningsbilen skulle komma om en timme, men jag tror de blev förvånade när de kom fram. Grabbarna hade kört cirka en kilometer in på längdskidspåret utan att upptäcka att de var på villovägar. Det klassiska längdskidspåret passerade rätt under bilen.
Efter att förklara för dem var de befann sig och ringa han som har ansvaret för spåren önskade vi dem Glad Påsk och Lycka till.

Vi har haft otroligt tur med vädret i år. Solen har varit framme varje dag och det har varit kallt nog så att snön i backen inte har smält. En sak jag ogillar mer än mest. Är att folk skräpar ner. Det är inte klokt hur folk slänger saker omkring sig. Inte bara skräp och flaskor men också skidor och annan utrustning. I November kom det en gäst och frågade om vi hade sett hennes skidor, hon hade glömt kvar dem sist hon åkte skidor i backen. Alltså mer än ett halvår tidigare!

Utanför kontoret har vi en fin bänk och ett bord i solväggen. En populär plats för instruktörer och gäster att äta sin lunch och njuta av Påsksolen. På bordet brukar det stå kaffekoppar och där brukar det också ligga handskar,hjälmar mössor etc.
I går låg det en keps och ett par solglasögon på bordet. Jag satt inne och jobbade när en okänd dam med turkos dunjacka står vid bordet och tar upp solglasögonen. Jag tänkte först att det var lite märkligt. Men hon tog upp dem och gick i väg. Efter en liten stund kom en av instruktörerna tog med sig sin keps in och frågade om jag hade sett hans solglasögon!!!

Fakta är att när det är Påsk och Vinterferie som det heter, måste vi vara extra noga med att inte lämna dörrar olåst eller skidor och snowboards obevakade. Det är tråkigt att det ska behöva vara så.

Summa sumarum har det varit en knallbra Påsk i år och det är fortfarande ett par dagar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...