Beitostølen förr och nu, sak samma? År 1872 eller 2012

Raudalen 2011















Vägdiriktören Krag var redan i slutet av 1800-talet intresserad av att göra en turistväg genom Beito till Bygdin. Han skrev till Stortinget:
"Jotunfjellenes betydning er først i den senere tid gått opp for oss, og her ligger visstnok en ny fremtid såvel for syke som for lystreisende..."
Jotunheimen var inte känt på den tiden och Stortinget ville inte gå med på att betala för vägen. Vägen blev alltså först bygd med pengar ifrån privata medler. De räknade på kostnaderna. Och kom fram till att det skulle kosta en krona att bygga en okej väg, där de kunde köra med kärra och häst.
De lyckades att samla ihop hela 300 kronor, var av 100kr. kom ifrån konsul Heftye( ägaren av Eidsbugarden).


MEN det jag tänkte på var det här; I ett brev till det offentliga undertecknat av sognepresten F.W. Heyerdahl, lensmann(polisen) Rønjus Nordtorp, och läraren O.K Alfstad kan man läsa:

-Som alminnelig kjent tiltrekker Jotunfjellene seg mer og mer fortjent oppmerksamhet som et av våres herligste forfriskningssteder om sommeren, og tilstrømning dertil av reisende er derfor stadig blitt større. Men forskjellige mangler må søkes avhjulpet, for at man lettere og behagligere skal kunne ferdes der. Navnlig savnes veier, hvorpå især damer, eldre og svakelige kan komme inn blant fjellene, og hvorfra de som ønsker det kan gjøre avstikkere til alle kanter. Antall turister gjennom Beito, er allerede over 200 årlig, og kan ventes mangedoblet hvis veien fram til Bygdin gjøres ferdig...-

Det är lika aktuellt idag! Kanske vi borde skicka brevet en gång till? Infrastruktur så som gatuljus,klippa gräsmattor och plantera blommor/träd. Så lite kan göra så mycket. I sommar har de börjat att lägga ny asfalt över Valdresflya. Det är toppen och absolut nödvändigt. Jag tänker på alla de palats på hjul som folk kommer körande med, de måste fara illa på de här vägarna här...

Från börajn var det meningen att vägen skulle gå igenom Beito över Lykkja, Fleisendin, Olevatn och fram til raufjorden vid Bygdin. Men de planerna om var vägen skulle gå ändrade sig. Efter vad historien berättar blev Alfstad blev förnärmad av beitingene och ändrade planerna efter det att han sa upp sig som lärare. Han ville nu att vägen skulle gå genom Beitostølen istället.
Efter mycket om och men blev det till slut så att  Stortinget/staten hjälpte till att bygga en turistväg som stog klar år 1897. 17 kilometer lång och kostade 125.000Kr.
Källa:Så när under Bitihødn - Flanerier om beitinger og Beitostølen Av Eiliv Odde Hauge


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida
Gadgeten innehöll ett fel

Beitostølen just nu

Translate my blogg

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

this widget by www.AllBlogTools.com

Besökare