tisdag 31 juli 2012

Det brinner en Eld...

I födelsedagspresent av Mimmi fick jag en resa till Röros och biljetter till spelet Elden.
Elden utspelar sig år 1718 då de svenska soldaterna, Karolinern hade fått order av Karl XII att inta Trondheim. När soldaterna fick besked om att Karl XII hade skjutits bestämde de sig för att dra sig ut ur Norge och tillbaka till Sverige. Vintern var en riktig varga vinter och 4000 soldater frös ihjäl på färden tillbaka till Sverige. Musiken är lite rockig och det är en väldigt spektakulär kuliss när man ser Röros och omgivningen runt omkring. Just nu när vi såg spelet var det den 100.e visningen. Den visas en vecka i Augusti varje år. Det är en utomhus teater som är nordens största med totalt 250 skådespelare och friviliga som hjälper till. 

Vi har ialla fall haft två fantastiska dagar i Röros. Massa god mat och shopping blev det också. Jag är mest nöjd med min nyinköpta Rörospläd. Fick också med mig en tröja ifrån Moods of Norway.
TACK MIMMI!
Dessert på Röros Hotell, Inlagda päron med kanelrömme.

Min nya Rörospläd

Tröjan från Moods of Norway

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...