fredag 18 maj 2012

Hipp Hipp Hora, Hipp Hipp Hora

Kungen och drottningen i Norge hade skickat en hälsning till norrmännen här i Igalo.
Förmodligen är Montenegro det enda landet där norrmännen kan fira 17 Mai i samma anda och stil som hemma, med parad och allt som hör till =)
Det var nog ca 200 stycken som mötte upp för att fira Norges nationaldag i går på Institutet. De hade till och med en parad, eller barnetåg som de kallar det i Norge. Barnhemsbarnen ifrån området runt Igalo stälde upp med röda tröjor och norska flaggor. Det bjöds på folkdans och sång också. Orkestern spelade Norska nationalsången och solen sken ;)
Efter parad och festligheterna på Institutet gick vi ner till Nautilus för en bättre middag. Servitören Milago som har jobbat på Beitostölen och pratar norska serverade oss en god 17 Mai middag. Till förätt fick vi risotto med skaldjur och stekt fisk med massa vitlök och till huvudrätt blev det pepparstek  med pommes frites. Som i de flesta medelhavsländerna får man pommes till ALLT!
Firandet fortsätte ut över kvällen...=)
Remo Jag och Egil

Remo delade ut norskaflaggor till barnhemsbarnen

Tåget gick igenom Igalo centrum och tillbaka till Institutet

Folkdräkter ifrån Montenegro

Hipp hipp...Hora

Institut Igalo

och efter middagen fanns det så klart plats för efterätt...
Ja...så var det, det där med Hipp, Hipp Hora.
Det är ingen felskrivning. Jag träffade en norsk dam som förklarade att här nere sa man kort och gott Hipp HippHora och inte Hipp Hipp HURRA....
Jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig när damen  gick i tåget med norska flagget och ropade Hora
Det var en syn kan jag lova haha...Hon var en skön dam med fjutt i =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...