tisdag 15 maj 2012

Dubrovnik- bara en liten tupplur hemifrån

Vi lämnade Gardemoen vid 17 tiden och var framme i Dubrovnik strax före kl. 20.00
På flyget hade vi tillgång till Wifi men båda somnade så vi fick inte riktigt använding för det.
På flygplatsen i Dubrovnik väntade vår taxi och körde oss till Hotel Villa Wolff i Lapad.
Lapad ligger en bit utanför Dubrovnik ca 30 minuter från flygplatsen. Det var en ljummen sommar kväll med doft av jasmin som mötte oss. Och typiskt oss hade vi inte kollat upp vilken valuta det var, blev förvånad när taxin ville ha 250kuna ifrån flygplatsen till Lapad. Vi hade bara euro så han fick rikligt med dricks ;)
Montenegro har euro men Kroatien har då Kuna eller vad det nu heter! Man lär så länge man lever.
Taglatelle med scampi
Utsikt ifrån promenaden på Lapad

Hotel Villa Wolf, fyrkanten i mitten

Jordgubbar på balkongen

Lapad Beach med skit kallt vatten

Godis på sängkanten

Wiggo valde Havsblått badsalt ;)

Hotel Villa Wolff låg på en gå gata så vi fick gå de sista 100 metrarna. Och trappan upp til receptionen var inte att leka med, särkilt inte för oss som hade två "Amerika väskor" med oss.
Hotel Villa Wolf består av 5 suiter och en restaurang. Utsikten ifrån rummet var fantastisk. På hotellrummet hade vi Jacuzzi, badrockar och veranda. De hade till och med lagt ut karameller på nattduksbordet..mwaaa....gulligt. OOHH...ja det fanns olika badsalter at välja på när man ville bubbla i badkaret, det var lite oväntat.
Vi åt på hotellets restaurang och tog en promenad längs med promenaden.
Dagen efter bestämde vi oss för att  vi ville stanna en dag till i Lapad. Solen sken och vi gjorde oss klara för ett par timmar på stranden. Det är kullerstenstrand i Lapad men helt okej. Vattnet var nog lika varmt som vattnet i Gjende kan jag tro. FYYYY ....benen domnade bort, men vi klarade efter en del hoppade och skrikande att simma en runda. Det fick bli dagens motion. På kvällen åt vi på en annan restaurang längs med promenaden. Wiggo valde grillad bläckfisk och jag åt vanlig fisk ;). Vit vinet gick rätt upp i huvudet och det blev en tidig kväll.

Måndag tog vi en taxi till Old town i Dubrovnik, slappade och drack kaffe. Remo kom sedan och hämtade oss och körde oss till Igalo, Montenegro.
Vädret har inte varit det bästa, en del regn men vi ska inte klaga det är i alla fall varmt. Svensk sommar!