söndag 15 maj 2011

Den döende dektektiven - Leif G W Persson



Mannen som gjorde så att jag följde Efterlyst. Han går rakt på sak och har en hel annan syn på utredningarna än vad hans kollegor har...
Mamma hade köpt hans senaste bok Den döende dektektiven och tog med den när vi åkte till Kreta. Tjockare än bibeln var den och jag läste ut den på 24 timmar. Öga för öga, tand för tand är något av ledmotivet i boken. I dagens Aftonbladet hittade jag en artikel om just det. Något psyko som har kastat syra i ansiktet på en tjej som inte ville gifta sig med honom. Nu som straff ska hon droppa syra i hans ögon. 5 droppar i varje öga... OCH folk tycker det är konstigt att det är krig i världen??

Leifs sätt att skriva skiljer sig lite i från andra kriminalare jag har läst. Kanske beror det på att jag har fått en egen uppfattning och bild av författaren i och med programmet Efterlyst. Bokens huvudinnehavare påminner väldigt mycket om han själv kan jag tycka. Hans ironiska och lite morbida humor lyser igenom....och jag giller't ( som man säger i Årjäng).
Nu vill jag läsa fler böcker av Herr Persson. Nu med en gång ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...