tisdag 1 februari 2011

Walking With The Wounded in Norway

NRK filmar och intervjuvar soldaterna i dag vid Bygdin
Alla soldaterna blev intervjuvade av media.

Walking With The Wounded (wwtw) är en expedition.
Men inte vilken expedition som helst. Expedition består av krigsskadade britiska soldater.
i Mars 2011 ska de gå till Nordpolen. Målet är att samla ihop 2 miljoner pund till att hjälpa andra i samma situation.
De är nu i Beitostölen för att träna inför den långa expeditionen och testa utrustningen. De har verkligen fått känna på naturens krafter. I helgen blåste det en hel del och de mätte orkan i vindkasten på toppen av backen. De har verkligen fått testa sig själva och utrustningen här på Beitostölen.
Jag och Åge körde förbi dem med scooter förra veckan när vi var på väg till Haugseter. Alla går med pulka bakom sig och de har ett filmteam med sig. Alla hälsade och vinkade när vi körde förbi =)

Soldaterna sover ute i tält. De tränar på att sätta upp och ta ner campen.
Prins Harry av England kommer att vara med soldaterna den sista veckan då de förväntas att nå Nordpolen.

BBC och NRK har varit här ock dokumenterat deras träning här på Beitostölen. Vi förväntade att se ett repotag i kväll på tv, men jag har inte sett något av det än. Spännande är det i alla fall och jag kommer att följa med dem på deras hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Hund på rymmen

I går efter jobbet lagade vi (läsa Wiggo) middag. Efter middagen tog vi med hundarna på promenad. Jag hade sett lite tidigare på dagen att d...