söndag 5 juni 2022

Dagen efter ABBA...The Tower, BrewDog och The Shard

Känns som dagen efter julafton?

Caroline hade planer för oss den här dagen. Dave var tvungen att åka hem direkt efter showen för att ta hand om deras nya hund.

Först tog vi tunnelbanan återigen in till London Bridge. Härifrån promenerade vi till hotellet. Vi hade bokat in oss på The Tower Hotel. Jag tänkte att det var smidigt med tanke på bagaget och att vi hade planer om att besöka just The Tower den här dagen. Caroline hade ordnat med gratisbiljetter genom jobbet, det var vi tacksamma för. Det regnade lite mer i dag än de andra dagarna men vi köpte ändå inget paraply.

Vi sprang mellan skurarna. Första stoppet var en äkta Beefeater, han berättade om The Tower och om platsen utanför där många blev halshuggna. England har en väldigt blodig historia. På grund av regnet blev guidningen lite avbruten men vi fick istället besöka kyrkan som ligger inne i Tower. Här fick vi lyssna på en annan Beefeater och ställa de frågor vi ville. Efter det gick vi vidare och utforskade slottet/fortet/fängelset eller vad man vill kalla det. Vi såg det mesta men hoppade till sist över kronjuvelerna eftersom der var lång kö och regnade.

Daniel hade åkt på morgonen till Heathrow i tillfälle det skulle bli problem med flyget. Stora förseningar på alla flygplatser i hela Europa på grund av för lite folk. Vi såg också i London att de söktes mycket folk till barer och restauranger. Det är nog inte bara i Norge det behövs extra personal i sommar verkar det som.

Tower Hill blev nästa stopp då vi hittade en Brewdog pub. Den var jättestor! Väldigt,väldigt fint. Vi åt lite och drack öl. Här kunde hundarna fira sina födelsedagar tillsammans med sina ägare. De hade hundglass på menyn. Stor lokal med en liten souverni shop, en miljon olika ölsorter, spel och till och med en brevlåda där du kunde skicka vykort hem. En mycket trevlig plats. Brewdog Outpost Tower Hill

Caroline ville ta med oss till The Shards. 310 meter hög och Londons högsta punkt. En exklusiv bar/restaurang och hotell. Vi hade ingen bokning men fick komma in och ta en drink i baren. Det ska sägas att det här var den absolut finaste utsikten vi fick av London. Antar att det ingick i priset på cocktailen som kostade ifrån 15-20 pund stk. Det var verkligen en fin avslutning. Vi filmade och tog lite kort uppe i Shard. Innan vi följde med Caroline till stationen och sa hejdå. Det kommer nog ta en stund innan vi ses igen, sist vi sågs var för 6 år sedan i Beitostølen.

Jag och Wiggo åkte till Oxford street och shoppade. Eller för en gång skull var det jag som hittade något jag ville ha. I närheten av hotellet låg en liten hamn. Egentligen precis på baksidan av hotellet. Fina båtar och mysiga restauranger. Vi fick bord på en italiensk restaurang som heter Zizzi St Katharine Docks. Det är en kedja av restauranger, god och billig mat. Vi åt 3 rätter meny för 24 pund!

Efter middagen rullade vi hem, tur det inte var så långt. Vi hade planer om att åka tidigt till flygplatsen på grund av allt kaos.