tisdag 28 april 2009

Årjäng

Eftersom jag åker hem till Årjäng på torsdag slog jag upp Årjäng i Wikipeda.se
Här kunde jag läsa lite fakta om min uppväxtsort.
Det står om Trollet, Thore Skogman och mycket mer.

Det som fick min uppmärksamhet var listan på kända personer från Årjäng.
Den ser ut så här:

Kända personer från Årjäng


Lisa Le bor på Viktorsjöströmsväg så han har jag hört lite om.
Bror Danielsson och PG är duktiga rallyförare.

Men så kommer vi till sista platsen på listan, Anders Lindbäck - seriemördare.
Jag är inte helt säker på att jag tycker att en seriemördare förtjänar "kändis status".

Anders Lindbäck levde för herrans många år sedan(1860-talet).
Kommer i håg att mormor har berättat historien om han.

Anders Lindbäck var kyrkoherde och tog livet av flera försammlingsmedlemmar med hjälp av arsenik som han blandade i nattvardsvinet. Det här hände för över 100 år sedan...
Han blev senare dömd i Långelands Tingshus till döden, men begick självmord när han satt häktad i Karlstad fängelse.
Per Olof Ekström har skrivit en roman om Anders Lindbäck, boken heter Arsenik och nattvardsvin.
Bilden:Tingshuset i Långelanda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...