tisdag 31 mars 2009

Grekisk ost och grönsakspaj

Grekisk ost- och grönsakspaj
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
1 squash eller aubergine, ca 300 g - jag tog båda delar
1 gul lök
1 vitlök
smör
1 tsk örtkryddor, rosmarin, eller timjan
3 tomater
150 g Apetina - Jag köper den där smulbara den är godast
2 ägg
2 dl mjölk
1 tsk salt
20 kärnfria oliver

Gör så här

Sätt ugnen på 225° Hacka ihop smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Nagga pajdegen med en gaffel och låt vila i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10-15 min. Strimla squashen. Skala och skiva löken. Skala och finhacka vitlöken. Fräs squash, lök och vitlök mjuka i smör i en stekpanna. Tillsätt örtkryddor. Lägg grönsaksfräset i det förgräddade pajskalet. Skiva tomaterna. Skär osten i tärningar. Lägg tomater och ost ovanpå grönsaksfräset Vispa ihop ägg, mjölk och salt och häll det över. Strö på oliverna. Grädda mitt i ugnen ca 25 min tills äggsmeten stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej skriv gärna några rader till mig.
Det är så trevligt att få en lite hälsning

Isfiske och silver

Isfiskartävling på Miron. Här var det full rulle hela lördagen med stora och små isfiskare. Tävling i kastspö för barnen med indelning i frå...